patika
masallar, mekan ve zaman aradalıkları yaratır. algısal olarak sınırların yarı açık ya da akışkan olduğu durumlardır. bir mekanın hem içeriği hem de çevresiyle bağlantı kurabilmesi anlamına gelir.
*gerçeklik ve hayalin sınırları*geçiş alanları*belirsiz mekanlar*
masallarda kullanılan arketipler, anlatının sembolik boyutlarını güçlendirir; mekansal algılamanın temelini oluşturur. bu arketipler, mekanların ve nesnelerin, karakterlerin yolculukları ve dönüşümleriyle nasıl etkileşime girdiğini gösterir.
bu proje, masallardan ilham alarak, bir arketip örneği olan patika kavramından yola çıkmıştır.
tercih edilen bir geçiş noktası
karşılaşma hadisesi/ yol tecrübesinin yeniden üretilmesi/farklılaşması/tabiat ve insanın karşılaşması/farklı yorumlar/dönüşümler/heterojenlik/ ikilikler
parça-bütün
iç-dış
açık-kapalı
geçme-kalma
doluluk-boşluk
yüzey-mekan
karanlık-aydınlık
geçici-kalıcı
bağlantılı-izole
yüksek-alçak
ortak-bireysel
görünürlük-mahremiyet
sıcak-soğuk
değişebilir ve öngörülemez/ zamansız/ biricik
"gökyüzünün parlaklığı, manzaranın görkemi, yürüyen hangi yoldan geldiğini, en güzel manzaranın hangi patikadan görüldüğünü anlatır, görüşün hangi noktada daha iyi olduğundan bahseder"
(yürümenin felsefesi, frederic gros)
"hayal kurar, keşfeder, kendinden geçer, buldukları karşısında ürker, altüst olur, aklına gelen fikirlere kapılır"
(yürümenin felsefesi, frederic gros)
"mimarinin dokunsal deneyimi çoklu algısaldır; madde, mekan ve ölçeğin nitelikleri, göz, kulak, burun, deri, dil, iskelet ve kas tarafından eşit olarak ölçülmelidir"
(juhani pallasmaa)
"merdiven ve basamaklar rampaların aksine daha akışkandır: duraksamaya müsaade eder, durup gözlemlemeye, oturmaya, sosyalleşmeye imkan verir"
(herman hertzberger)
Comments
Post a Comment